Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
A Critical Review of Literature Discussing Gender Correctness in the English and Czech Languages
ŠTORCOVÁ, Anna
Tato práce se zabývá komplexním zkoumáním genderové korektnosti v anglické a české lingvistické literatuře, přičemž analyzuje a porovnává pohledy jednotlivých publikací. Na základě proniknutí do hlavních témat a relevantních otázek souvisejících s tímto tématem studie představuje nejen různorodou škálu perspektiv přítomných v odborných pracích, ale také roli genderové korektnosti na rovnost v jazyce. Práce vymezuje klíčové pojmy genderové korektnosti a její význam pro moderní společnost. Po srovnání perspektiv různých publikací představuje kritický pohled na současný stav literatury o genderové korektnosti. Představuje tak nejen současný pohled na genderovou korektnost, ale také její omezení a rezervy. Přináší také možné podněty pro budoucí práci na toto téma. Celkově tak poskytuje dobrý vhled do diskurzu genderové korektnosti.
Verbal aggression in Facebook comments
ZMEŠKALOVÁ, Nicola
Tato diplomová práce se zabývá rozdíly mezi jazykem mužů a žen, jejich způsoby vyjadřování názorů a úroveň agrese použitého jazyka při střetu s jinými uživateli jiného názoru. Tato diplomová práce se zabývá jazykem, který nacházíme na různých Facebookových stránkách s aktuálními zprávami a zároveň prezentovat současné genderové lingvistické výzkumy a objevy. Empirická část této diplomové práce obsahuje dále analýzu pečlivě vybraných Facebookových komentářů, jež byly vytvořeny rodilými mluvčími z Anglie, a posléze jejich jména byla změněna, aby bylo ochráněno jejich soukromí. Hlavní zaměření této diplomové práce je poukázat na jevy agresivního jazyka na internetu a vedlejší zaměření je analýza způsobu vyjadřování postojů muži a ženami, v návaznosti na různá témata. Důraz je kladen na spojení teorií předních lingvistů a jednotlivých příkladů ze získaného korpusu. Závěr a výsledek bude vycházet z empirické části, v rámci omezeného shromážděného materiálu, z něhož jsem vycházela.
Srovnávací genderová analýza učebnic pro výuku německého jazyka v prvních dvou ročnících čtyřletých gymnázií
HOLÍNOVÁ, Alena
Zadání diplomové práce vychází z potřeby reagovat na zažité stereotypní vnímání rolí mužů a žen ve společnosti. S tímto negativním jevem se setkáváme jak ve výchově doma, tak i ve škole. Cílem diplomové práce bylo srovnat z genderového hlediska dvě učebnice německého jazyka pro první dva ročníky čtyřletých gymnázií a poukázat na jejich nedostatky. Byla provedena analýza výsledků ankety, která potvrdila, že studenti a studentky své role vnímají obdobně a z genderového hlediska nesprávně.
Tvorba a užití činitelských podstatných jmen ženského rodu v současné češtině a polštině
Plasová, Anna ; Rusin Dybalska, Renata (vedoucí práce) ; Benešová, Michala (oponent)
Tato práce se zaměřuje na problematiku tvoření a užívání činitelských podstatných jmen ženského rodu v současné polštině s přihlédnutím k analogickému jevu v češtině. Teoretická část práce popisuje formu a způsob derivace ženských tvarů činitelských substantiv a následně rozebírá jejich sociální rozměr (opozice mužského a ženského gramatického rodu, různé pohledy na asymetrii v jejich užívání). V současné polštině jsou patrné dva protichůdné trendy - jeden derivaci blokuje a tabuizuje, druhý ji naopak prosazuje a propaguje. Obecně jsou feminina běžně používána pro názvy povolání s nižší společenskou prestiží, oproti tomu u povolání a titulů vnímaných jako prestižní je přechylování řídké a mimo feministické kruhy zpravidla vnímané jako nepřirozené, nevhodné či dokonce depreciativní. Dále existuje řada substantiv, u nichž dochází k derivaci jen v některých případech. Tato situace je hodnocena jako velmi odlišná od češtiny, v níž je naopak přechylování běžné a obvykle nepříznakové. Praktická část obsahuje výzkum provedených na korpusu textů z polského deníku Gazeta Wyborcza z roku 2006, v němž bylo vyhledáno 18 vybraných problematických činitelských substantiv ženského rodu. Jednotlivé výskyty byly popsány se zřetelem na kontext a četnost. Získaná data se porovnávají s příslušnými hesly ve dvou...
Rozdíly ve vyjadřování mezi muži a ženami
Kuželová, Markéta ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Tématem diplomové práce je sledování rozdílů ve vyjadřování mezi muži a ženami. Teoretická část shrnuje informace o komunikaci obecně a nastiňuje rozdíly v komunikaci mezi muži a ženami. Empirická část na základě sledování rozhovorů ověřuje teoretické předpoklady a zkoumá, zda, do jaké míry a v jakých aspektech se liší verbální komunikace mužů a žen s vysokoškolským vzděláním. V rozhovorech byly sledovány tyto charakteristiky: spisovnost, výrazy, vulgarismy, oslovování, témata, přerušování a role. Zjištěné výsledky přinášejí informaci o relativně specifických rozdílech v řečové komunikaci mezi muži a ženami. Ve sledovaném souboru bylo zjištěno, že muži používají statisticky významně více odborné výrazy, užívají více vulgární výrazy, zatímco ženy volí takové výrazy zcela minimálně. Muži přerušují řeč druhého minimálně, ženy více než z 50%. Výsledky tak z velké části potvrzují dosud publikovaná zjištění na toto téma.
Genderové rozdíly v mediální reprezentaci mladých dospělých: Analýza použití slov mladík a slečna v českých celostátních denících
Zelbová, Judita ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
Tato práce se věnuje otázce srovnání jednoho označení pro mladé muže (mladík) a jednoho označení pro mladé ženy (slečna) v českých celostátních denících. Jejím cílem bylo zjistit, jak jsou klíčová slova médii používána, jaké jsou v použití rozdíly a zda je lze považovat za vzájemně ekvivalentní. Na vzorku získaném z článků čtyř celostátních deníků (Blesk, Hospodářské noviny, Mladá fronta DNES a Právo) v průběhu roku 2019 práce nejprve rozděluje použití klíčových slov dle kontextů a následně analyzuje pomocí sémiotické analýzy použití do hloubky. Srovnává, jaké jsou konotace používání obou slov v různých kontextech, jaké další významy novináři v článcích implikují a do jaké míry lze slova považovat za vzájemně ekvivalentní. Ukazuje, že mají novináři tendence mladé ženy při používání slova slečna omlazovat až infantilizovat a tím snižovat váhu jejich úspěchů. Naopak u slova mladík používají stejný postup novináři ke snížení závažnosti prohřešků, pokud se jedná o mladé muže páchající trestnou činnost. Práce vysvětluje, že slova mladík a slečna nelze považovat za vzájemně ekvivalentní, protože mají na to příliš rozdílnou historii, což potvrzuje fakt, že sami novináři je nepoužívají ve stejných kontextech stejným způsobem.
Differences in expressing emotiveness in Facebook chats
ZMEŠKALOVÁ, Nicola
Tato bakalářská práce se zabývá jazykovými prostředky používanými na internetu a sociálních sítích, konkrétně na Facebooku, a genderovými studiemi, které se zabývají rozdíly mezi vyjadřováním emotivnosti v jazyce mužů a žen. Analýza v praktické části vychází z konverzací, které jsem si sama opatřila od rodilých mluvčích, kteří pocházejí z Anglie. Hlavním zaměřením je poukázat na rozdíly mezi vyjadřováním emocí a náklonnosti v konverzaci muž-žena, muž-muž a žena-žena. Důraz je kladen na okomentování těchto rozdílů, které jsou také vztaženy k teoriím důležitých autorů a vědců v tomto oboru. Cílem této bakalářské práce je poukázat na rozdíly ve vyjadřování pocitů a emotivnosti, okomentovat tyto rozdíly a srovnat je s ostatními konverzacemi stejného charakteru, z čehož bude usouzen obecný závěr v rámci velikosti tohoto rozsahově omezeného korpusu.
Analýza učebnic českého jazyka pro střední školy z genderového hlediska
Dvořáková, Jana ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou genderu v učebnicích. Klade si za cíl provést analýzu tří řad učebnic českého jazyka pro střední školy a na jejím základě zjistit, zda tyto učebnice přispívají k reprodukci genderových stereotypů ve společnosti či nikoliv. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou nejprve stručně objasněny základní pojmy týkající se genderu. Dále je pozornost věnována diskriminaci žen v jazyce a dalším tématům z oblasti genderové lingvistiky. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na vliv genderových stereotypů na školní vzdělávání. Empirická část obsahuje již zmíněnou analýzu vybraných učebnicových řad českého jazyka. Všímá si způsobu zobrazování mužů a žen v učivu, jejich vyobrazování na doprovodných ilustracích, dále sleduje, zda je používán genderově vyvážený jazyk, a také to, zda jsou do učebnic zařazována témata z oboru genderové lingvistiky. Výsledkem analýzy je zjištění, že ve všech zkoumaných učebnicových řadách dominují muži, a to jak na ilustracích, tak mezi známým osobnostmi i autory úryvků z umělecké literatury. Co se týká rolí, povolání, zájmů a vlastností, s nimiž jsou jednotlivé postavy spojovány, nezobrazují učebnicové řady muže ani ženy výhradně stereotypním způsobem, celkově však v učebnicích genderové...
Gender v učebnicích českého jazyka pro první stupeň základních škol
RÁZLOVÁ, Pavlína
Bakalářská práce se bude věnovat analýze genderových prostředků v čítankách a učebnicích českého jazyka pro první stupeň základních škol. Cílem bude popsat oblast genderu a genderové lingvistiky a jejich využití v českém školství. Praktická část se zaměří na analýzu jazykových prostředků užívaných v konkrétních učebnicích a čítankách. Jejím cílem bude zhodnotit vhodnost či nevhodnost užívání genderových prostředků. Dalším cílem bude prozkoumat způsob užívání genderových prostředků a proměnu jejich vnímání v učebnicích a čítankách aktuálních a vydávaných před rokem 1989.
K problematice genderu ve vztahu ke škole
MĚRTLOVÁ, Tereza
Tématem bakalářské práce je gender a genderové aspekty školství. Práce je rozdělena do dvou částí. První část se věnuje teoretickému rozboru pojmu gender a s ním spojenými kapitolami. Seznámí nás s genderovou problematikou, feminis-mem, genderovou rolí či genderovým stereotypem. Věnuje se také genderu a ja-zyku včetně vztahu genderu ke škole. K první části práce také náleží kapitola učivo a učebnice, jež popisuje genderová kritéria korektní učebnice. Praktická část ob-sahuje posouzení genderové korektnosti čtyř rozdílných učebnic českého jazyka pro 2. stupeň základních škol, založené na teoretických poznatcích. Cílem bakalář-ské práce je seznámit se s genderovou problematikou a přiblížit význam gendero-vého aspektu pro školu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.